교수요목(국문)
교과목번호 | 교과목명 | 교수요목 |
---|---|---|
EMT5004 | 대수학교재론 | 대수학의 기초 지식을 습득하여 중등학교 교육과정중 대수학 분야의 배경을 이해하도록 한다. 군, 환, 체, 벡터공간 등의 대수적 구조 및 기초개념을 강의하고, 중등학교 교육과정을 분석하며 관련된 내용을 토의, 이해한다. |
EMT5005 | 해석학교재론 | 중등학교 수학교과 내용 가운데 해석학 분야에 대하여 그 배경이 되는 중요하고 기본적인 개념과 이론을 공부하고 학습 내용을 분석하며 효과적인 학습 전략을 연구한다. |
EMT5006 | 수학교육학 | 수학교육의 새로운 경향과 수학교육에 관한 이론을 연구하고, 이를 교수 활동에 활용하여 수학적 사고 능력과 성향을 길러줄 수 있게 한다. |
EMT5008 | 기하학교재론 | 중등학교 수학교육과정의 기하학의 내용에 대한 역사적인 배경, 발달과정, 그리고 현대 기하학과의 관계에 대하여 강의하고 중등학교에서의 기하학 교재에 대한 연구를 통하여 개념의 설정과 지도법 및 타당성을 검토 분석하고 그 내용들이 수학교육 목적에 타당한 지 등을 논의하고 보다 나은 교재를 개발한다. |
EMT5018 | 대수학특강Ⅰ | 가환대수는 대수학, 수론과 대수기하학을 연결시켜주는 중요한 영역이다. 환, 체의 기초개념에서 출발하여 가환대수와 대수 다양체의 기초개념과 대응관계를 강의한다. |
EMT5019 | 대수학특강Ⅱ | 계산대수학의 기초개념인 Groebner basis에의 성질과 그 응용에 대하여 강의하고자 한다. 또한 Maple에 소개된 계산법에 따라 여러 가지 문제들을 해결하는 컴퓨터 실습을 한다. |
EMT5020 | 해석학특강Ⅰ | 실변수함수의 기초이론을 알고 있는 학생을 대상으로 현대 적분론 중 특히 Lebesque 적분론에서의 주요 결과들을 공부하고, Lebesque 적분과의 비교를 통해 Riemann적분의 특성을 잘 파악함으로써 중등 수학에서의 미분 적분 개념 지도에 도움이 되게 한다. |
EMT5021 | 해석학특강Ⅱ | 실변수함수에 관한 기본적인 이론을 바탕으로, 여러 함수 공간을 정의하고 성질을 조사하며 많은 예를 통하여 실변수함수에 대한 이해를 넓힌다. |
EMT5011 | 기하학특강 | 현대 기하학의 전반적인 내용 중에서 중요한 개념들과 결과들을 이해하여 현장 교육에서 기하 강의에 도움이 될 내용들을 주로 다룬다. |
EMT5014 | 위상수학특강 | 위상수학의 기초개념을 이해하고 중등학교 교육내용과 관련된 내용들을 주로 다룬다. |
EMT5007 | 통계학특강 | 실생활과 밀접한 관계가 있는 확률, 통계 학습을 통해 통계적 사고력을 키우고 나아가 수학에서 문제해결력 향상의 기반을 다진다. |
EMT5016 | 조합론 | 수학의 난해한 개념들의 도입 없이 생활 중에서 제기되는 기초적인 조합론 문제들을 다루어 수학문제해결력을 증진시키고 생활 중에서 나오는 조합론과 관련된 문제들을 제기하고 토론한다. |
EMT5022 | 응용수학특강 | 중등학교 수학교과에 활용할 수 있는 동역학계의 비선형이론과 프랙탈이론을 다루어 수학교사로서 전문적 지식을 익히도록 한다. |
EMT5017 | 컴퓨터를 이용한 수학 | Maple 등 여러 가지 수학 소프트웨어들의 사용법을 익히고, 중등학교 수학학습 지도에의 활용 방안을 공부한다. |
EMT5015 | 수학학습심리학 | 수학교수 학습과 관련된 심리학적 이론을 심층적으로 탐구하여, 학생들의 수학적 개념 이해 과정에 기초하여 수학 수업을 계획하고 전개할 수 있도록 한다. |
EMT5012 | 수학교육사 | 중등학교 수학 교사로서 수학교육 사상, 수학교육제도, 수학교육 교과과정의 변천 등에 관한 지식을 갖추도록 한다. |
EMT5013 | 수학교육연구 | 수학교육에 관한 최신 논문과 저서를 읽고 국내외 수학교육 연구의 동향을 파악한다. 다양한 연구 방법론에 따른 수학교육 연구물을 분석하며 수학교육 연구 방법을 익힌다. 우리 나라 중등 수학교육 실정에 적합한 연구 주제를 탐색하고 실제 연구 수행 계획을 세운다. |
EMT5023 | 수학교수학습자료개발 | 수학교수 학습에 필요한 학습 자료의 개발에 관한 지식과 방법을 습득하도록 한다. |
GR19279 | 수학사와수학교육 | 고대 희랍에서 현대에 이르기까지 수학의 발달과정 및 배경을 연구 분석하여 중등수학교육에 효과적으로 활용할 수 있는 방안을 연구한다. |
GR19281 | 수학교육철학 | 구성주의를 포함한 수학교육의 철학적 제 이론들을 다루며 각 관점에서 수업의 사례들을 분석하여 학교의 현실에 비추어 각 관점이 제시하는 시사점을 분석하여 교육현장에 적용하는 방안을 연구한다. |
GR19391 | 수학학습지도론 | 최근의 중등수학의 교육과정에 관련된 교수자료를 분석하고 개발하며, 실제의 교수활동을 통한 교사로서의 역할과 학생들의 학습 과정을 분석함으로써 수학적 사고력을 향상시키기 위한 효과적인 교수전략을 세운다. |
GR19392 | 수학교육과정론 | 과거부터 지금까지의 중등학교 수학교육과정의 변천과정을 알아보고, 각 교육과정의 수학적, 수학교육 이론적 바탕과 수학적 연계성을 분석함으로써 변화하는 새 시대에 적합한 수학교육과정을 구성해 본다. |
GR19393 | 수학교육심리학연구 | 교육의 심리학적 기초, 즉 학습과 교육의 과정에 관련된 학습자의 심리적 특성, 교사 학생간의 상호작용, 동기유발 전략 등과 여러가지 수학교육의 교수학습이론들을 알아보고, 실제 수업참관이나 비디오에 의한 수업 관람을 통하여 이 이론적 상황들 속에서 교사와 학생들의 활동을 분석함으로써 효과적인 수업방법을 모색한다. |
GR19394 | 수학교육평가론 | 최근의 논문 및 문헌들을 바탕으로 수학교육에서의 평가에 관련된 이론적, 철학적 논의가 이루어지고, 실질적인 수업에서의 평가활동의 경험을 분석하며 여러 가지 평가도구의 개발 및 평가문항의 분석 방법을 연구한다. |
GR19396 | 수학영재교육론 | 수학영재의 특성, 판별법, 교육에 관한 제반이론을 공부하고, 실제 수업현장의 경험과 국내외 여러 사례를 연구 분석을 통하여 효과적인 영재 판별 도구개발과 차별화된 영재 교육자료 개발을 위한 능력을 향상시킨다. |
GR20611 | 수학교육연구방법론 | 수학교육에 관련된 과거와 현재의 연구 동향 및 연구방법, 교수 학습의 제반 이론 등을 공부하고, 이러한 이론적의 상황속에서의 학생들의 수학 학습과정을 분석하며 교사의 인식 및 교수방법을 분석한다. 더 나아가 수학교육의 향상을 위한 연구과제를 탐색하고 연구를 수행하는 법을 배운다. |
GR20612 | 수학교육공학 | 중등 수학교육에 활용 가능한 여러 가지 수학교육 소프트웨어의 사용법을 익히고, 수학 교육에 있어서 컴퓨터의 역할과 교사의 역할, 학생의 참여방법 등에 관한 논의를 통해 수학교육에 컴퓨터를 어떻게 효과적으로 도입할 것인지를 연구한다. |
GR19398 | 해석학교육론 | 중등교과와 관련한 해석학의 기초개념인 실수체계의 구성, 함수와 극한, 수열과 급수, 연속성, 도함수 및 적분 등의 역사적 배경 및 발달과정을 연구하고 분석한다. 또한 최근의 관련 논문 및 저서를 읽고 분석하여 학생들의 해석학에 대한 수학적 이해 및 문제 해결력 증진에 효과적인 교수방법을 모색한다. |
GR19399 | 대수학교육론 | 중등교과와 관련한 대수학의 기초개념인 정수, 정역, 수론 문제, 동치관계, 합동, 실수와 복소수체, 다항식, 군론, 행렬이론, 벡터, 환, 부울대수 등의 역사적 배경 및 발달과정을 연구하고 분석한다. 또한 최근의 관련 논문 및 저서를 읽고 분석하여 학생들의 대수학에 대한 수학적 이해 및 문제 해결력 증진에 효과적인 교수방법을 모색한다. |
GR19400 | 기하학교육론 | 중등교과와 관련한 기하학의 기초개념인 여러가지 기하명제들의 체계, 기하학적 불변성, 사영기하, 비유클리트기하, 오일러 공식 등의 역사적 배경 및 발달과정을 연구하고 분석한다. 또한 최근의 관련 논문 및 저서를 읽고 분석하여 학생들의 기하학에 대한 수학적 이해 및 문제 해결력 증진에 효과적인 교수방법을 모색한다. |
GR19401 | 확률과통계교육론 | 중등교과와 관련한 확률과 통계의 기초개념인 순열과 조합, 유한 표본공간, 확률변수, 분포함수, 기술 통계와 추론 통계, 통계적 응용, 자료 정리와 분석 등의 학습과 컴퓨터를 활용을 통해 통계적 문제 해결력을 기르며, 최근의 확률과 통계 교육에 관련된 논문 및 저서 등을 읽고 분석하여 학생들의 대수학에 대한 수학적 이해 및 문제 해결력 증진에 효과적인 교수방법을 모색한다. |
GR19402 | 이산수학교육론 | 중등수학에 새롭게 도입된 이산수학의 제반 개념들을 연구 분석하고, 도입 의도에 부합한 이산수학의 활용 능력을 향상시키며, 최근의 이산수학교육에 관련된 논문 및 저서 등을 읽고 분석하여 학생들의 이산수학에 대한 수학적 이해 및 문제 해결력 증진에 효과적인 교수방법을 모색해 본다. |
GR19403 | 대수학교육특강 | 대수학교육론을 이수한 학생들을 대상으로 대수학의 더 깊고 추상적인 이론들을 역사적 발달과정과 관련하여 연구하고 분석한다. 또한 관련된 논문과 저서 등을 읽고 분석 토론하며 최근 대수학의 경향 및 교육학적 이슈, 교수방법 등을 연구한다. |
GR19404 | 해석학교육특강 | 해석학 교육론을 이수한 학생들을 대상으로 중등학교 해석학 교육의 최근 경향을 반영한, 해석학의 더 깊고 추상적인 이론들을 역사적 발달과정과 관련하여 연구하고 분석한다. 또한 관련된 논문과 저서 등을 읽고 분석 토론하며, 최근 해석학의 경향 및 교육학적 이슈, 교수방법 등을 연구한다. |
GR19405 | 기하학교육특강 | 기하학교육론을 이수한 학생들을 대상으로 중등학교 기하교육의 최근 경향을 반영한, 기하학의 더 깊고 추상적인 이론들을 역사적 발달과정과 관련하여 연구하고 분석한다. 또한 관련된 논문과 저서 등을 읽고 분석 토론하며 최근 기하학의 경향 및 교육학적 이슈, 교수방법 등을 연구한다. |
GR20610 | 수학교육특강 | 수학교육에 관련된 최근 논문과 문헌을 중심으로, 국내외 수학교육의 최근 동향과 문제점들을 연구하고 분석하며 다양한 연구 방법과 교수 학습이론을 깊이 있게 연구한다. |
GR30195 | 논문연구 | 각자 학생의 전공영역을 살려 깊이 있는 연구와 이해를 중심으로 학생 자신의 전문성을 높인다. 다양한 문헌의 깊이 있는 분석과 저서를 심도 있게 연구하여 연구의 실제를 경험한다. |
GR24570 | 응용수학교육특강 (Topic in applied mathematics) |
학이 점차 응용범위가 확장되고 있는 가운데 교육에서 수학의 응용에 관한 내용을 다룬다. 수학의 응용분야는 생물, 경제, 의학, 머신 런닝, 심리학, 금융분야 등 과거의 응용분야의 내용을 살펴본다. |
교수요목(영문)
교과목번호 | 교과목명 | 교수요목 |
---|---|---|
EMT5004 | 대수학교재론 | After acquiring a basic knowledge on Algebra, helps to understand a part of Algebra in K7- K12 curriculum. We lecture on Group, Ring, Field, Vector space and its algebraic structure, and discuss, investigate materials related to K7-K9 curriculum. |
EMT5005 | 해석학교재론 | This course reviews the elementary and important concepts and theorems in analysis which are closely related to the mathematics in the curricula of the secondary school. Then it analyzes the mathematics contents taught in the secondary school and seeks to the effective strategy in learning mathematics well. |
EMT5006 | 수학교육학 | This course reviews new trends of the theories of mathematics education and studies real methods to apply the theories to the actual teaching-learning situations. |
EMT5008 | 기하학교재론 | We lecture a historic background, a developmental process of Geometry and its relation to the modern Geometry. Through the study of K9-K12 Geometry textbooks, we analyze the soundness, the instruction methods and setting up notions, and discuss on the appropriateness for the purpose of the mathematics education. |
EMT5018 | 대수학특강Ⅰ | Commutative Algebra is an area connecting Algebra, Number Theory and Algebraic Geometry. We give a lecture on the basic concepts and correspondences of Commutative Algebra and Algebraic Manifolds. |
EMT5019 | 대수학특강Ⅱ | We lecture on the Groebner Bases and their properties and applications as the basic concepts of Computer Algebra. We do computer experiments using the Maple program and resolve several related problems. |
EMT5020 | 해석학특강Ⅰ | This lecture is given to students who know the elementary theory for the functions of real variables. In this lecture, we study the impotant theorems in Lebesgue integral theory, one of modern integral theories. Finally, students will learn how to teach caculus in the secondary school by grasping better the characteristics of Riemann integral through the comparison with Lebesgue integral. |
EMT5021 | 해석학특강Ⅱ | Based on the elementary theory for the functions of real variables, we explore several function spaces and their properties and have deep understanding for the functions of real variables through the abundant examples. |
EMT5011 | 기하학특강 | We treat mainly on the contents which are needed to teach Geometry at junior high or high schools after understanding results and concepts of the modern Geometry. |
EMT5014 | 위상수학특강 | We understand the basics of Topoloy first and then deal with mainly contents which are related to education materials of junior high or high schools. |
EMT5007 | 통계학특강 | This course develop the ability of statistical thinking through learning the probability and statistics which are closely related to the real life. Furthermore, this course makes students build a solid foundation for developing the ability for problem solving. |
EMT5016 | 조합론 | We promote the solvable ability by handling basic Combinatorics problems without introducing difficult mathematical concepts. We discuss and raise problems related with Combinatorics coming from our daily lives. |
EMT5022 | 응용수학특강 | This course equips students with the expert knowledges for being a competent mathematics teacher by learning non-linear theory of dynamical system and fractal theory which can be practically used in teaching mathematics in the secondary school. |
EMT5017 | 컴퓨터를 이용한 수학 | We focus on the utilization of mathematical softwares like Maple after learning the usage manuals. |
EMT5015 | 수학학습심리학 | This course reviews the recent research trends in pedagogical psychology of mathematics and also seeks the effective teaching-learning methods in order for secondary school students to meaningfully understand mathematics. |
EMT5012 | 수학교육사 | This course reviews some historically important topics in the development of mathematics education and the trace of curriculum of mathematics education in secondary school. |
EMT5013 | 수학교육연구 | This course looks at the research trends of mathematics education reviewing the recent articles and literature. In addition, it studies various research methods that are available for systematic research process. |
EMT5023 | 수학교수학습자료개발 | This course focuses on studying the concrete knowledge and practical method relevant to developing the teaching-learning materials. |
GR19279 | 수학사와수학교육 | This course reviews some historically important topics in the development of mathematics and its education from the Greek to the present so that they can be applied to the secondary school education. |
GR19281 | 수학교육철학 | This course studies the general ideas and theories of philosophies relating to mathematics education including constructivism. Further it analyzes the various perspectives of teaching-learning cases and provides suggestion so that they can give fruitful impacts on secondary school education. |
GR19391 | 수학학습지도론 | This course analyzes the teaching-learning materials and develops them. This also provides most effective teaching-learning strategies for students' logical thinking and creativity by analyzing the roles of teachers and the curriculum. |
GR19392 | 수학교육과정론 | This course reviews the trace of curriculum of mathematics education in secondary school. It also constructs a reformed curriculum that is appropriate for the current century by connecting mathematical and mathematics educational theories, and analyzes mathematical connections through the curriculum. |
GR19393 | 수학교육심리학연구 | This course studies the basics of psychology, i.e., the psychological characteristics of learners relating to teaching-learning curriculum, interactions between teachers and learners, strategies to encourage motivation, etc. It also seeks the most effective teaching-learning methods through analyzing the actions of learners with observations and watching video tapes. |
GR19394 | 수학교육평가론 | This course studies theories of mathematics education relating to the assessments based on the current journal articles and literature. It also provides opportunities for students to delve into current methods of assessment of mathematics education, compare various types of assessment, and develop the tool of assessment and items for the effective assessment. |
GR19396 | 수학영재교육론 | This course studies characteristics of gifted students, discrimination method of gifted students and general theories of gifted education. It also analyzes and compare the foreign and the domestic gifted education system, and seeks to find the best suitable teaching-learning methods for the gifted in Korea, further students develop for the better discrimination of gifted students. |
GR20611 | 수학교육연구방법론 | This course studies various research methods that are available for systematic research process such as qualitative method, quantitative method, and mixed methods. Students are given an opportunity to perform a personal study using one of three methods as they wish. Further students learn to be a prefessional researcher. |
GR20612 | 수학교육공학 | This course introduces various kinds of software that are effectively useful for better understanding of students in secondary school such as The Geometer's SketchPad (GSP), GrafEq, Excel, Cabri, Fathom. ImathPad, Tessellation, etc. It also discusses the right and effective use of technology for encouraging students' creativity and reinvention. |
GR19398 | 해석학교육론 | This course focuses on studying the construction of real numbers, function and limit, sequence and series, continuity, derivatives and integrals, which are the basic concept of analysis relating to the secondary school curriculum. It also seeks the effective teaching-learning method in order for students to be a better problem solver with the analysis of current journal articles, books and various literature. |
GR19399 | 대수학교육론 | This course focuses on studying integers, problems with integers, equivalence relations, congruence, field of real numbers and complex numbers, polynomials, group theory, matrix theory, vector, ring, Boolean algebra, which are the basic concept of algebra relating to the secondary school curriculum. It also seeks the effective teaching-learning method in order for students to be a better problem solver with the analysis of current journal articles, books and various literature. |
GR19400 | 기하학교육론 | This course focuses on studying the system of geometrical statements, geometrical invariability, projective geometry, non-euclidean geometry, Euler formula, etc. which are the basic concept of analysis relating to the secondary school curriculum. It also studies historical background of geometry, and the process of development, further seeks the effective teaching-learning method in order for students to be a better problem solver with the analysis of current journal articles, books and various literature. |
GR19401 | 확률과통계교육론 | This course focuses on studying permutation and combination, limited sample space, random variables, distribution function, descriptive statistics and inference statistics, statistical application, data collection and data analysis, etc. which are the basic concept of analysis relating to the secondary school curriculum. It also seeks the effective teaching-learning method in order for students to be a better problem solver with the analysis of current journal articles, books and various literature. |
GR19402 | 이산수학교육론 | This course focuses on studying general concepts of discrete mathematics, uplifting the ability to apply the discrete mathematics to the appropriately required situation. It also seeks the effective teaching-learning method in order for students to be a better problem solver with the analysis of current journal articles, books and various literature. |
GR19403 | 대수학교육특강 | This course further studies deeper concepts and abstract theories of algebra in relation with the historical developmental processes for those who finished 'Teaching Algebra in Secondary School'. It also seeks to read and analyze related journal articles, books and various literature, and discusses the current trend of algebra, educational issues, and teaching-learning methods. |
GR19404 | 해석학교육특강 | This course further studies deeper concepts and abstract theories of analysis in relation with the historical developmental processes for those who finished 'Teaching Analysis in Secondary School'. It also seeks to read and analyze related journal articles, books and various literature, and discusses the current trend of analysis, educational issues, and teaching-learning methods. |
GR19405 | 기하학교육특강 | This course further studies deeper concepts and abstract theories of geometry in relation with the historical developmental processes for those who finished 'Teaching Geometry in Secondary School'. It also seeks to read and analyze related journal articles, books and various literature, and discusses the current trend of geometry, educational issues, and teaching-learning methods. |
GR20610 | 수학교육특강 | This course studies the current trend of mathematics education, analyze the issues raised and various types of research methods, and study further teaching-learning theory focusing on the recent articles and literature. |
GR30195 | 논문연구 | This course uplifts the professionality of each student focusing on the deeper probing and understanding based on the specified field for each student. Students experience the real practice of research with the profound analysis of various literature, books and articles. |